Werkwijze Dagbesteding

Het dagbestedingtraject bestaat vaak uit drie fasen: de intake, de behandeling en de evaluatie.

Kennismakingsfase

In dit eerste gesprek -soms zijn dit er meer- wordt er o.a. informatie verzameld over je klachten, zorgen, vragen, thuissituatie, familie omstandigheden, school en leefstijl. Zo wordt het duidelijk waar de kern van het probleem ligt en wat jij van de dagbesteding verwacht. Vaak zullen de mensen die betrokken zijn bij het probleem worden uitgenodigd. Samen overleggen we wie dit zullen zijn. Soms kan het ook zo zijn dat we dit in een later stadium doen of helemaal niet. In deze fase kijken we of de BinnensteBuitenTuin je een passend aanbod van dagbesteding en/of systeemtherapie kan doen en of jij met ons aan jouw zorgen wilt werken. Zodra we een gezamenlijk akkoord hebben kunnen we aan de slag.

Tijdens de eerste periode dat je meedraait op de BinnensteBuitenTuin werken we vaak aan de doelen:

  • de andere jongeren en begeleiding leren kennen
  • kiezen van doelen
  • opstellen persoonlijk plan
  • communiceren van gedachten en wensen over het oplossen van problemen
  • meedraaien met het dagprogramma

  •  
     

    Dagbesteding

    De kracht van de BinnensteBuitenTuin ligt op het combineren van reguliere therapie met de natuur. Dit houdt in dat je, samen met de behandelaar, de tuin in kan. Er kan gepraat, gewerkt of soms gespeeld worden, maar er kan ook geoefend worden door gebruik te maken van de natuur. Samen stemmen we af wat de aandachtspunten gaan worden en deze worden opgenomen in een zorgplan. Hierin staan onder meer wat de doelstellingen zijn en wie bij de dagbesteding betrokken worden.

    Voorbeelden van waar we aan werken tijdens de dagbesteding:

  • vergroten van zelfvertrouwen
  • overwegen of deze school en klas passend zijn en de alternatieven bekijken
  • een dagroutine creŽren
  • leren omgaan met andere jongeren
  • werken aan de individuele doelen

  • Afsluitfase

    Tijdens een traject wordt er vaak gesproken met jou en betrokkenen over hoe het met je gaat, hoe de anderen vinden dat het gaat, hoe het bijvoorbeeld thuis en hoe het op school gaat. Elke week sluiten we af met een kort evaluatiemoment om te zien hoe je die week aan je doelen hebt gewerkt. Na ongeveer twee maanden vindt er een evaluatie plaats met jou en alle personen die betrokken zijn. Zo kijken we of de doelen al bereikt zijn, misschien bijgesteld moeten worden of dat doorverwijzing toch meer op zijn plaats is.

    Afronden van een traject gaat altijd in overleg. In de laatste fase van het traject wordt er vaak teruggekeken naar hoe het gegaan is en kijken we naar de toekomst. Het naar school gaan wordt vaak stapsgewijs en planmatig weer opgebouwd. Soms kiezen kinderen of jongeren en ouders voor een terugkeer in ťťn keer. Ideeen van de jongere, ouders, school en andere betrokkenen vormen de basis van dit plan. Bij de BinnensteBuitenTuin sta je als cliŽnt centraal. Hiervoor spannen wij ons iedere dag opnieuw in en wij hopen dat je dit zo hebt ervaren. Wij leveren graag kwaliteit dus horen het graag als er dingen beter kunnen. Ook als je tevreden beter horen we dat natuurlijk graag.